Intro:
Movingpeople.net heeft de Trophy scootmobiel 8 jaar lang succesvol verkocht. Het was de meest dure scootmobiel in de markt maar was toen aan vervanging toe. In die 8 jaar waren er veel nieuwe en goedkopere producten de markt op gekomen en liepen de verkopen van de Trophy al jaren sterk terug.
Aanpak:
Na een uitgebreid klanten onderzoek (dealers, gebruikers, gemeenten, therapeuten) en concurrentieonderzoek zijn er een aantal prioriteiten bepaald voor ontwikkeling. Dit waren alle punten die klanten belangrijk vonden en waar concurrenten niet goed scoorden: Design, medisch comfort en weten hoever je nog kunt rijden!
Het ontwikkelproces is hiermee van start gegaan met regelmatige feedback sessies met klanten.
Resultaat:
Toen de nieuwe Trophy in 2005 op de markt kwam was het hele segment destijds 1500 units per jaar groot. Na 2 jaar verkocht movingpeople.net er jaarlijks 3500 units van. Het duurste segment, in een periode waar gemeenten beter op het geld letten, was meer dan verdubbeld!!!
Conclusie:
Deze case bewijst dat je goed moet weten wat je klant belangrijk vindt om vervolgens een paar prioriteiten te kiezen. Dan ben je in staat om niet alleen te groeien in een segment, maar om het hele segment te laten groeien!